דלקים ביולוגיים: סקירה כללית

דלקים ביולוגים הם סוגי דלק המופקים מחומרים אורגנים שונים כמו צמחים, אצות ועצים. מטרתו של הדלקר הביולוגי היא להוות אלטרנטיבה לדלק הפוסילי המופק ממחצבים של נפט, פחם או גז.

ההבדל העיקרי בין הדלק הביולוגי לדלק הפוסילי נובע מן העובדה כי תהליך הפקתו של הדלק הביולוגי אינו מזהם את הסביבה. בהשוואה לתהליך הפקת דלק פוסילי הכרוך בפליטת גזים רעילים אשר יוצרים זיהום סביבתי.

הבדל נוסף, נובע מן העובדה כי תהליך ייצור דלק פוסילי הוא תהליך ארוך הלוקח מיליוני שנים לעומת תהליך הפקת דלק ביולוגי שהינו תהליך יחסית מהיר.

בנוסף, מקורות החומרים ליצירת דלק ביולוגי הם רבים יותר ומתחדשים לעומת מקורות הדלק הפוסילי שהם מוגבלים ואינם מתחדשים במהירות. דלק זה מיועד לשימוש במכוניות חשמליות וגם באניות ומטוסים.

סוגי דלקים ביולוגיים

1. אתנול:

דלק זה הוא למעשה אלכוהול המופק מצמחים כמו, קנה סוכר ותירס. ומיוצר באמצעות תהליך של תסיסה של חומרי עמילן וסוכר. ניתן להשתמש בדלק זה רק במכוניות המותאמות לכך,והוא אינו יעיל בהשוואה לדלק פוסילי.

הוא יעיל בעיקר בשימוש משולב עם בנזין בכך שהוא מפחית את פליטת גזי החממה, משפר את הבעירה, מעלה את מספר האוקטן בבנזין וידידותי לסביבה.

2. ביו דיזל:

דלק זה, מופק משמנים צמחיים כמו חמניות, סויה וזרעים של צמחים או משומן בעל חיים או דשן בעל חיים וגם משמנים משומשים. דלק זה, יכול לשמש בכל כלי רכב המונעים מדיזל רגיל.

אך הוא פחות יעיל מדיזל ולרוב משתמשים בו רק כתוסף לדיזל בכדי להפחית את כמות הפליטה של החלקיקים של פחמן דו חמצני ופחמימנים המשתחררים מדלק הדיזל ומזהמים את האויר.

3. דלק מתאית (מצלוליזה):

דלק זה, מופק מחלקי צמח שאינם אכילים כמו, שבבי עצים, גזעי עץ, עלים, פסולת נייר ומפסולת חקלאית. בתהליך הפקת הדלק מתבצע פירוק החומרים לכדי סוכרים הניתנים להתססה.

דלק זה מתאים לשימוש בכל כלי הרכב ונחשב ליעיל ולתחליף לדלק כמו כן אינו מזהם את הסביבה וזול יחסית.

4. דלק אצות:

דלק זה, מופק מאצות ימיות או אגמיות המצויות במקורות מים שאינם ראויים לשתייה. תהליך הפקת הדלק נעשה באמצעות גידול אצות ולאחר מכן יצירת תרכיז מסונן ומרוכז אשר מהשמן המצוי בו משתמשים לייצור דלק מסוגים שונים.

דלק זה נחשב כיעיל ביותר ומספק רמת אנרגיה גבוהה. ניתן להפיק ממנו דלקים שונים כמו ביו דיזל וביו אתנול. תהליך יצורו של דלק זה אינו מזהם את הסביבה ואף עושה שימוש בפחמן דו חמצני מזהם אשר נפלט מתחנות כוח ובכך מסייע בהפחתת זיהום אויר.

5. דלק מימני:

דלק זה, מופק ממימן בתהליך של הוצאת גז המימן מן המים ולאחר מכן דחיסתו. דלק זה יעיל מאוד, אך תהליך ייצורו של דלק כרוך בהשקעה ומאמץ רבים.

כמו כן, תהליך הייצור שלו הוא יקר ויש צורך בייצור מכוניות מותאמות. דלק זה נמצא כיעיל ביותר וידידותי לסביבה אך עדיין נמצאו בעיות הקשורות בו שלא נמצא להם פתרון.

 

לחזרה לעמוד השירות העוסק בתחום, לחצו: דלק המופק מפסולת (RDF)